Teorii
Teoria - materiały do pracy w domu marzec-czerwiec 2020:
- Uczniowie p. Urszuli Guzek
List do dyplomantów. kl. IVB/4l
Kochani,
Audycje muzyczne: do sprawdzianu końcowego z audycji muzycznych potrzebujecie następującej wiedzy:
1) Cechy charakterystyczne epok: średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm, romantyzm, neoromantyzm, XX wiek. Notatki z wszystkich epok (oprócz XX wieku) powinniście mieć w swoich segregatorach, gdyż rozdawałam je na lekcjach przy okazji omawiania epok. Notatki z XX wieku są dostępne na stronie internetowej naszej szkoły.
2) Rozpoznawanie 35 utworów (umieszczonych na stronie internetowej szkoły). Proszę codziennie słuchać i znać je. Na sprawdzianie trzeba będzie umieć napisać pierwszą literę imienia kompozytora oraz jego nazwisko (np. Wolfgang Amadeus Mozart piszemy: W.A. Mozart) i tytuł utworu.
3) Wiadomości z klas II, III, które macie w skryptach z poprzednich lat.
Kształcenie słuchu: do Świąt Wielkanocnych proszę o samodzielne ćwiczenia słuchowe interwałów, akordów i D7. Podaję adres strony z ćwiczeniami: www.dur-moll.pl
Jeżeli macie jakieś pytania lub wątpliwości, trudności czy uwagi to proszę o kontakt: u.guzek@psm.elodz.edu.pl
Serdecznie pozdrawiam i życzę Wam zdrowia.
Urszula Guzek
List do klasy V b / 6l.
Moi drodzy,
kształcenie słuchu możecie ćwiczyć korzystając ze strony: www.dur-moll.pl
Nie ominie nas przesłuchanie solfeżowe, które odbędzie się prawdopodobnie w naszej klasie a bez obecności komisji. Tak więc proszę o śpiewanie wszystkich zestawów gam, które odbiłam Wam na ksero oraz śpiew ćwiczeń solfeżowych.
Audycje muzyczne
Powtarzamy i pamiętamy zagadnienia, które już umiemy:
Faktura monofoniczna, homofoniczna, polifoniczna;
Zasady kształtowania dzieła muzycznego (szeregowanie, ewolucyjność, okresowość - motyw, fraza, zdanie, poprzednik, następnik)
- Kanon, Inwencja, Fuga
- Preludium
- Suita w okresie baroku, klasycyzmu, romantyzmu
Proszę obejrzyjcie z Rodzicami film dokumentalny o L.van Beethovenie dostępny na YouTube pod nazwą: Wielcy kompozytorzy - Ludwig van Beethoven (1997)
Jeżeli macie jakieś pytania lub wątpliwości, trudności czy uwagi to proszę o kontakt: u.guzek@psm.elodz.edu.pl
Serdecznie pozdrawiam i życzę Wam zdrowia.
Urszula Guzek
Klasy IVB i IVC / 6l.
Witam Was Kochani,
Jeśli chodzi o kształcenie słuchu to ćwiczenia słuchowe dotyczące rozpoznawania interwałów proszę realizować na stronie: www.dur-moll.pl
Ćwiczenia teoretyczne: proszę abyście wypełnili wszystkie zadania, które podała J. Jerzak – Retkinia dla klasy IVc. 6 i kl. II c4 oprócz zadania trzeciego. Na wypełnienie tych zadań czekam do 13 kwietnia 2020. Prześlijcie je na adres: u.guzek@psm.elodz.edu.pl
Audycje muzyczne:
Obejrzyjcie filmy o instrumentach perkusyjnych:
https://www.youtube.com/watch?v=_lHJvAeQr9w
https://www.youtube.com/watch?v=DLXF_HcdeWY
https://www.youtube.com/watch?v=hrlypdHkXnM
https://www.youtube.com/watch?v=ON28ryxzaEg&list=RDhrlypdHkXnM&index=2
Jeżeli macie jakieś pytania lub wątpliwości, trudności czy uwagi to proszę o kontakt: u.guzek@psm.elodz.edu.pl
Serdecznie pozdrawiam i życzę Wam zdrowia.
Urszula Guzek
Klasa III C / 6l
Witajcie Kochani!
Wypełnijcie proszę ten teścik (test 1 kl 3). Wiadomości szukajcie w zeszycie lub podręczniku. Kto pięknie wypełni otrzyma piąteczkę. Czekam do 10 kwietnia pod adresem u.guzek@psm.elodz.edu.pl
Serdecznie pozdrawiam i życzę Wam zdrowia.
Urszula Guzek
Klasa II B / 6l.
Kochani Rodzice i Dzieci,
Jeśli chodzi o kształcenie słuchu i rytmikę to trzeba wykonać zadania z podręcznika: str. 55 ćw. 7,8 oraz str. 56 „Muzyczny detektyw”.
Czekam na zdjęcia wypełnionych stron do 10 kwietnia pod adresem u.guzek@psm.elodz.edu.pl
Ufam, że jesteście zdrowi. Serdecznie pozdrawiam.
Urszula Guzek
- Uczniowie p. Ewy Lisieckiej
Moi drodzy :-)
Mam nadzieję, że wszyscy jesteście zdrowi.
W związku z przedłużającą się sytuacją w szkołach proszę, żebyście zaglądali na stronę szkoły i starali się w miarę możliwości realizować umieszczane na niej ćwiczenia. Proszę zaglądać do ćwiczeń wstawianych przez inne Panie nauczycielki, ponieważ są one bardzo podobne do tych, które umieściłabym ja. Każdy uczeń realizuje zadania ze swojej klasy i z materiału, który wcześniej przerobiliśmy. Ja także będę zamieszczała różne zadania.
Jeśli chodzi o ćwiczenia słuchowe nieustająco zachęcam was do odwiedzania strony http://www.dur-moll.pl/
List do uczniów kl.I c. 4
Proszę realizować zadania wstawione przez p. J. Jerzak dla kl.I (robimy zadania 1, 2 i 4).
List do uczniów kl.II c.4
Proszę rozwiązywać zadania wstawione przez p. J. Jerzak dla kl.II. Zachęcam was do skorzystanie ze ściąg wstawionych przez p. M. Włodarczyk dotyczących gam, elementów dzieła muzycznego i rozwiązania zadań na kwarty i kwinty.
Audycje muzyczne kl.II
Proszę o zapoznanie się z wiadomościami zamieszczonymi w skrypcie nt. instrumentów perkusyjnych i obejrzenie filmików na yt.
Rozwiązujcie zadania dla kl. V wstawione przez p. J.Jerzak jak również dla kl.III c.4 wstawione przez p. M. Włodarczyk.
List do uczniów kl. IV
Kochani, róbcie ćwiczenia dla kl. VI c.6 wstawione przez p. J.Jerzak i p. M. Włodarczyk. Słuchowo pracujcie ze stroną: http://www.dur-moll.pl/
Jeśli chodzi o audycje muzyczne, zapoznajcie się proszę z materiałem ze skryptu o neoromantyzmie i słuchajcie utworów z listy do rozpoznawania. Zachęcam do zapoznania się z wiadomościami o F. Chopinie i ćwiczeniami dotyczącymi elementów dzieła muzycznego, faktury i epoki, zamieszczonymi przez p. Martę Włodarczyk.
Kochani życzę Wam dużo zdrówka i spokoju. Zaglądajcie od czasu do czasu na stronę szkoły i śledźcie nowe zadania. Jeśli ktoś chce żebym sprawdziła to, co rozwiązał lub potrzebuje podpowiedzi, można do mnie napisać na adres: emplis@wp.pl
Jestem pełna nadziei, że po świętach się zobaczymy.
Pozdrawiam serdecznie Was i Wasze rodziny.
List do uczniów J. Jerzak - Retkinia
Materiały do pobrania:
Wirtualne audycje muzyczne - klasa IV
Wirtualne audycje muzyczne - klasa V
Wirtualne audycje muzyczne - klasa VI
- Uczniowie p. Magdaleny Włodarczyk:
Drodzy uczniowie klasy IV
Pod linkiem macie filmik, w którym wyjaśniam jak budować seksty. Do tego wysyłam prosty arkusz z zadaniami. Trudniejsze przykłady w przyszłym tygodniu. Proszę o odsyłanie prac na maila: m.wlodarczyk@psm.elodz.edu.pl
Pozdrawiam Was serdecznie - M. Włodarczyk.
Materiały do pobrania:
Droga klaso V
Wysyłam Wam do budowania dominanty septymowe. Przypominam, że w zadaniu kiedy budujemy dominantę od podanego dźwięku to korzystamy z budowy dominanty (3, 3, 3>), następnie określamy tonacje (rozwiązanie tercji) a następnie rozwiązujemy. Kiedy mamy przykłady z podaną tonacją to najpierw zapisujemy znaki przykluczowe, następnie budujemy dominantę (od 5 stopnia gamy) i rozwiązujemy ją.
Pozdrawiam - MW.
List do rodziców i uczniów kl. III A i III B c. 6
Materiały do pobrania:
Materiały do pobrania:
Elementy dzieła muzycznego - ściąga
Tabelka - elementy dzieła muzycznego
List do rodziców uczniów kl. VI A
Materiały do pobrania:
- Uczniowie p. Marty Włodarczyk:
List do rodziców i uczniów Marty Włodarczyk: III B cyklu 4-letniego i VI B cyklu 6-letniego.
Materiały do porania:
1. Fryderyk Chopin - życie i twórczość
dla każdego_karta pracy Chopin
2. Ćwiczenie z elementami dzieła muzycznego, fakturą i epokami
dla każdego_Tabela elementy faktura epoka
3. Interwały, trójdźwięki, dominanta septymowa – teoria klasa III c 4
III c 4_interwaly_trojdzwieki_dominanty
4. Interwały, trójdźwięki, dominanta septymowa – teoria klasa VI c 6
VI c 6_interwaly_trojdzwieki_dominanty
5. Ćwiczenia solfeżowe
SKRYPT XX wiek
AUDYCJE MUZYCZNE – KLASA DYPLOMOWA 2019/2020
Nowe utwory do rozpoznawania:
- Anonim – Bogurodzica
- Wacław z Szamotuł – Już się zmierzcha
- A. Vivaldi – Cztery pory roku (Wiosna cz. I)
- A. Vivaldi – Cztery pory roku (Jesień cz. I)
- G. F. Haendel – oratorium Mesjasz (Alleluja)
- J. S. Bach – Toccata i fuga d-moll
- J. S. Bach – Aria na strunie G z III Suity orkiestrowej D-dur
- J. S. Bach – Msza h-moll: Kyrie
- J. Haydn – Symfonia G-dur nr 94 „Niespodzianka” (cz. II)
- W. A. Mozart – Eine Kleine Nachtmusik
- W. A. Mozart – Symfonia g-moll nr 40 (cz. I)
- W. A. Mozart – Requiem d-moll (Dies irae)
- L. van Beethoven – V Symfonia c-moll (cz. I)
- L. van Beethoven – IX Symfonia d-moll (cz. IV finał)
- F. Chopin – Etiuda c-moll „Rewolucyjna”
- F. Chopin – Polonez As-dur op. 53
- F. Chopin – pieśń Życzenie
- F. Chopin – I Koncert fortepianowy e-moll (cz. III)
- S. Moniuszko – pieśń Prząśniczka
- S. Moniuszko – Mazur z opery Straszny dwór
- S. Moniuszko – Aria Skołuby z opery Straszny dwór
- F. Schubert – Król Olch
- F. Liszt – Poemat symfoniczny Mazepa
- G. Bizet – Opera Carmen: Habanera
- H. Berlioz – Symfonia fantastyczna (cz. V)
- P. Czajkowski – Taniec łabędzi z baletu Jezioro łabędzie
- E. Grieg – Peer Gynt (W grocie Króla Gór)
- S. Prokofiew – Symfonia D-dur „Klasyczna” (cz. III Gawot)
- A. Tansman – Suita polska (cz. III Polonez)
- C. Debussy – Popołudnie Fauna
- I. Strawiński – Święto wiosny
- A. Schoenberg – Księżycowy Pierrot (Noc)
- J. Cage – Sonata I
- S. Reich – Music for 18 musicians
- K. Penderecki – Tren Ofiarom Hiroszimy